_D5B3599-6372a2df

– Fremst i verden på flytende havvind

Da Unitech overtok Equinor sin flytende havvindmølle utenfor Karmøy i 2019 fikk den navnet Zefyros og ble en del av testinfrastrukturen til Metcentre.
Publisert: februar 29, 2020
Facebook
Twitter
LinkedIn

Testområdet og infrastrukturen til Metcentre og Unitech sørvest for Karmøy er tilgjengelig gjennom Sustainable Energy-katapulten.

– Sustainable Energy og testinfrastrukturen på Metcentre er det fremste i verden på flytende havvind. Zefyros fungerer som en energihub for andre pilotprosjekter, sier Gunnar Birkeland, daglig leder i Unitech Offshore.

Se filmen fra Unitech her:

Enorm industribygging

Unitech-kollega og gründer Bernt Hellesøe tror havvindpotensialet er enormt.

– Når vi vet at det er planlagt å bygge 22000 offshore vindmøller i Nordsjøen, så vet vi at dette vil bety en enorm industribygging i kystnorge, sier han.

Men før den skaleres opp, må teknologien testes og kostnadene må ned.

– Nå ser vi en ketsjupeffekt, en haug med utviklere som konkurrerer om å få demonstrert sine flytende turbiner her. Markedet åpner seg, og Nordsjøen blir et av de største markedene for flytende havvind framover, tror Birkeland.

Det skjer mye innen vindturbiner og kabelteknologi om dagen, og alt gjøres for å få prisen på flytende havvind ned, slik at norsk industri skal bli konkurransedyktig.

– Alt må angripes for å få kostnadene ned. Målet er å komme under 30 millioner kroner per megawatt installert effekt, sier Birkeland.

– Utviklerne trenger å teste sin turbin i en realistisk sjøtilstand og i nærheten av markedet, utenfor Karmøy for eksempel, legger han til.

Global interesse

Mange globale storaktører har allerede brukt infrastrukturen eller vist stor interesse. Ny teknologi trenger å testes og verifiseres før den rulles ut i markedet.

– Det er avgjørende å være tett på for å lokke de store aktørene hit, slik at vi kan jobbe sammen med dem. Vi må forstå problemstillingene deres og svare på dem. Og problemløsning er vi jo verdensmestere på i Norge, sier Birkeland.

Men tre konsesjoner er for lite til å møte interessen i markedet.

– Jo flere konsesjoner desto flere piloter og større norsk andel. Vi tenker å utvide testområdet for å få plass til flere piloter der ute. Det gjør at vi kan sette fart i dette nye, norske eksporteventyret, avslutter Gunnar Birkeland.

les også